Transport Morski
Rola transportu morskiego w spedycji jest absolutnie kluczowa. Dzięki niemu towary mogą być przewożone przez oceany w ogromnych ilościach. Nie bez powodu aż 70% globalnych przewozów ładunków w handlu zagranicznym odbywa się drogą morską. To czyni tę formę transportu najczęściej wybieraną w przewozie cargo na świecie. Co więcej, w porównaniu z transportem lotniczym czy kolejowym, transport morski jest najbardziej ekonomiczną opcją, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność.
Rok 2023 okazał się przełomowy dla transportu morskiego w Polsce oraz polskich portów morskich, które osiągnęły rekordowy przeładunek na poziomie 145,7 mln ton. Szczególną uwagę przyciąga Port Gdańsk – jeden z najszybciej rozwijających się portów w Europie, w którym transport morski kwitnie, odnotowując od ostatnich dziesięciu lat spektakularne wzrosty. Te dane jednoznacznie pokazują, że transport morski międzynarodowy odgrywa kluczową rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Główne polskie porty morskie, takie jak Port Gdańsk i Port Gdynia są tego najlepszym przykładem.
Transport morski wykorzystuje najróżniejsze rozwiązania. Dlatego jest idealnym sposobem przewozu rozmaitych ładunków od płynów, aż po odzież, żywność, czy ponadgabarytowe maszyny budowlane, do których trzeba stosować specjalistyczne kontenery bez ścian bocznych lub dachu.
Różnorodność typów statków, takich jak kontenerowce, masowce czy tankowce, zapewnia elastyczność i możliwość dostosowania do specyficznych wymagań transportowych. Ponadto poza samą różnorodnością statków w transporcie morskim wykorzystuje się różnego rodzaju kontenery takie jak kontenery standardowe, chłodnicze, flat racki, czy open topy.
Co przewozimy środkami transportu morskiego?
Transport morski towarów to prawdziwy mistrz wszechstronności! Za pośrednictwem transportu morskiego realizuje się przewozy niemalże wszystkiego – od maszyn i elektroniki, przez opony, aż po surowce czy ciężkie półprodukty. Ale to dopiero początek. Statki morskie doskonale radzą sobie także z transportem samochodów, odzieży, ładunków płynnych, które wymagają specjalnych flexitanków, ładunków drobnicowych, pełnych kontenerów oraz kontenerów specjalistycznych. Dlatego rola transportu morskiego w usługach oraz produkcji jest tak istotna!
W zasadzie charakterystyka transportu morskiego sprawia, że każdy towar, który zostanie odpowiednio zapakowany i przygotowany, może wyruszyć w podróż drogą morską. To właśnie elastyczność czyni transport morski produktów najróżniejszego typu kluczowym elementem globalnej logistyki. Dzięki zdolności do dostosowania się do specyficznych wymagań przewozowych, fracht morski staje się niezastąpionym wyborem dla zdecydowanej większości produktów m.in.:
– Produkty codziennego użytku
– Zaawansowane maszyny
– Różnorodne materiały
– Ładunki płynne wymagające specjalnych rozwiązań
– produkty spożywcze
– elektronikę
– pojazdy itd.

Rodzaje transportu morskiego kontenerowego
Transport morski w Polsce stanowi fundament logistyki, oferując różnorodne metody dostaw towarów. W rodzajach transportu morskiego najczęściej wyróżnia się:
– Transport morski pełnokontenerowy FCL (Full Container Load)
– Transport morski drobnicowy LCL (Less than Container Load)
– Transport morski multimodalny
– Transport morski ponadgabarytowy
Każda z metod transportu towarów charakteryzuje się specyficznymi cechami, które można dostosować do indywidualnych potrzeb klientów.
Kontenerowce, będące podstawą współczesnego transportu morskiego, umożliwiają dostawy towarów w standardowych kontenerach, co zapewnia zarówno wysoką efektywność, jak i bezpieczeństwo. W przypadku transportu LCL przestrzeń kontenera jest współdzielona przez kilku klientów, co czyni tę metodę idealną dla mniejszych ładunków, które nie wymagają całej pojemności kontenera. Natomiast transport FCL pozwala jednemu klientowi na pełne wykorzystanie kontenera, co jest szczególnie opłacalne przy większych przesyłkach. Z kolei, przewóz dużych ładunków został zarezerwowany dla dziedziny transportu morskiego ponadgabarytowego, który m.in. dzięki specjalistycznym kontenerom doskonale pełni swoją rolę. Poza tym, warto zaznaczyć, że nieodłącznym elementem międzynarodowego transportu morskiego jest transport morski multimodalny, który łączy w sobie transport drogą morską z innymi rodzajami transportu.
Wybór odpowiedniego rodzaju transportu towarów drogą morską zależy od wielu czynników, takich jak:
– Wielkość ładunku
– rodzaj ładunku
– Dostępny budżet
– Oczekiwany czas dostawy
Czym jest transport morski LCL
Transport morski drobnicowy LCL umożliwia współdzielenie przestrzeni kontenera przez kilku klientów. To idealne rozwiązanie dla firm, które nie dysponują wystarczającą ilością towaru, by zapełnić cały kontener. Dzięki temu koszty transportu są dzielone, co czyni tę metodę bardziej przystępną cenowo dla mniejszych przesyłek.
Jednak transport morski LCL wiąże się z pewnymi wyzwaniami, takimi jak:
– Dłuższy czas dostawy
– Częstsze przystanki związane z załadunkiem i rozładunkiem w różnych portach
Mimo tych trudności, LCL pozostaje popularnym wyborem wśród firm poszukujących elastyczności i oszczędności w transporcie morskim produktów zajmujących mało przestrzeni ładunkowej.

Czym jest transport kontenerowy FCL
Transport kontenerowy FCL polega na tym, że cały kontener jest przeznaczony wyłącznie dla jednego klienta. To rozwiązanie szczególnie opłaca się przy większych ładunkach, ponieważ pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń kontenera, co przekłada się na redukcję kosztów.
FCL to częsty wybór firm, które muszą przewieźć duże ilości towarów szybko i bezpiecznie. Dzięki temu, że kontener nie jest współdzielony, ryzyko uszkodzenia ładunku podczas przeładunku jest minimalne.
Charakterystyka przewozu ładunków ponadgabarytowych drogą morską
W charakterystyce transportu morskiego ładunków ponadgabarytowych szczególnie istotne jest zastosowanie specjalistycznych kontenerów takich jak open topy i flat racki. Te kontenery, z otwartym dachem i usuniętymi bokami, doskonale nadają się do przewozu dużych i nietypowych ładunków, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach. Ponadto transport morski realizuje się za pomocą kontenerów typu open top, które idealnie nadają się do ładunków u zbyt dużej wysokości.
dostarczanie ładunków ponadgabarytowych odgrywa kluczową rolę w sektorach takich jak:
– Budownictwo
– Przemysł
W tych branżach często transportowane są maszyny i elementy konstrukcyjne. Wybór odpowiedniego kontenera oraz trasy transportu ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności przewozu. Ciekawe jakie innowacje mogą w przyszłości jeszcze bardziej podnieść wydajność transportu morskiego dużych ładunków?
Czym jest transport morski multimodalny?
Transport morski multimodalny, będący absolutnie nieodłącznym elementem międzynarodowego transportu morskiego, polega na łączeniu w sobie kilku rodzajów transportu w jednym. Najczęściej transport morski wykorzystuje dodatkowo wykorzystuje transport drogowy, aby tanio i sprawnie wykonać zlecenie w relacji door-door.

Rodzaje środków transportu w transporcie morskim
CZe względu na różnorodność towarów jaką obsługuje się w międzynarodowym transporcie morskim, stworzono najróżniejsze rodzaje jednostek pływających. Zaliczają się do nich masowce (statki wodne wykorzystywane do przewozu sypkich towarów luzem, czyli bez żadnego opakowania. Jednymi z najpopularniejszych towarów, które ładuje się na tego typu statki są zboża, węgiel oraz ruda), tankowce (są to zwykle wielkie statki, które wykorzystuje się do przewozu cieczy np. ropy naftowej luzem), kontenerowce (statki wykorzystywane w sektorze transportu morskiego kontenerowego, do przewozu najróżniejszego rodzaju kontenerów) i gazowce (statki morskie które realizują transport morski gazów LPG lub LNG luzem)
Każdy z powyżej wymienionych środków jest na swój sposób unikalny. Dzięki nim można przewieźć niemalże każdy ładunek drogą morską w najdalsze zakątki świata. Duża różnorodność jednostek pływających przyczynia się do bardzo dużej efektywności transportu morskiego.
Pakowanie towaru w środkach transportu transportu morskiego
W wydajności oraz w bezpieczeństwie transportu morskiego kluczową rolę odgrywa pakowanie towarów. Na statkach często panują ciężkie warunki atmosferyczne takie jak niskie lub wysokie temperatury, sztormy, czy opady atmosferyczne. Z tego powodu branża wymyśliła liczne rozwiązania takie jak różnorodne kontenery i odpowiednie opakowania mniejszych ładunków, które mają zapobiec uszkodzeniom towarów podczas transportu.

Rodzaje kontenerów, czyli różnorodność środków transportu transportu morskiego
W logistyce wyróżniamy bardzo różne rodzaje kontenerów. Natomiast tutaj skupimy się na tych które odgrywają kluczową rolę w sprawie transportu morskiego. Są nimi:
40HC / 20DV
Są to absolutni liderzy w popularności transportu morskiego. Kontenery te są standardowymi środkami transportu, nieposiadającymi żadnych specjalnych rozwiązań, poza solidną metalową konstrukcją, która chroni zawartość kontenera przed uszkodzeniami i zapewnia bezpieczeństwo morskie. Główną zaletą powyżej wymienionych kontenerów jest możliwość wykonania w nich transportu morskiego dużych ilości ładunków w stosunkowo niskiej cenie, ze względu na ich powszechność na rynku.
Reefer
Jest to kontener chłodniczy. W zaletach transportu morskiego reeferów należy podkreślić możliwość regulacji temperatury w środku kontenera. Jest ona absolutnym kluczem w transporcie ładunków takich jak żywność, ponieważ wiele produktów spożywczych wymaga stałej temperatury przechowywania. Pomimo tego, że w kosztach transport morskiego kontenery chłodnicze wypadają mniej korzystnie od standardowych 40HC i 20DV, to są one nie do zastąpienia.
Flat rack
Kolejnym bardzo ważnym, specjalistycznym kontenerem, który jest bardzo chętnie wybierany przez zajmujące się transportem morskim agencje spedycyjne, jest flat rack. To doskonałe narzędzie wykorzystywane do transportu morskiego w transporcie tzw. ładunków ponadgabarytowych. Poprzez wycięte ściany boczne oraz dach można do niego załadować ładunki wychodzące poza obrys kontenera zarówno na wysokość jak i szerokość. Flat rack jest najczęściej wykorzystywany do transportu morskiego w przewozach towarów ponadgabarytowych takich jak np. maszyny budowlane, czy duże stalowe elementy.
Open Top
Jest to kolejny kontener wykorzystywany do transportu morskiego w przewozach towarów ponadnormatywnych. Jego otwarty dach sprawia, że można do niego bez problemowo załadować ładunki, których wysokość nie mieści się w obrysie standardowego kontenera. Ponadto dużą zaletą korzystania z Open topów, dzięki której są często wykorzystywane przez zajmujące się transportem morskim agencje spedycyjne, jest ich cena, która niejednokrotnie jest niższa niż w przypadku flat racków.

Jakie materiały zabezpieczające ładunek gwarantują bezpieczeństwo w transporcie morskim FCL?
W związku z tym, że podczas przewozów transportem morskim nie brakuje przenoszenia kontenera dźwigami, czy przechyleń w różnych kierunkach podczas przewozu na morzu. W związku z tym, aby zagwarantować bezpieczeństwo morskie ładunku, towar powinien być odpowiednio zapakowany i zabezpieczony. Jednym z najpopularniejszych środków do zabezpieczenia mniejszej wielkości ładunków są palety, do których można porządnie zamocować towar, dzięki czemu nie będzie się on przemieszczał we wnętrzu kontenera. Ponadto podczas przewozów transportem morskim większych ładunków takich jak np. samochody, czy maszyny budowlane stosuje się specjalne pasy zabezpieczające i usztywnienia.
Bezpieczeństwo morskie w transporcie drobnicowym
Nie zapominajmy że w rodzajach transportu morskiego wyróżniamy również transport drobnicowy (LCL). Jest to rodzaj dostaw, w którym ładunek jest nieco bardziej podatny na uszkodzenia. Wynika to z tego, że w przewozach towarów transportem morskim drobnicowym występuje konsolidowanie wielu różnych ładunków w kontenerze, które mogą się nawzajem uszkodzić podczas załadunku, rozładunku, czy samego transportu. Aby zadbać o bezpieczeństwo morskie ładunku stosuje się przede wszystkim specjalne skrzynie z drewna lub sklejki oraz kontenery. W przypadku ładunków mniej podatnych na uszkodzenia można zastosować standardowe palety.

Ile kosztuje transport morski i usługi spedycji morskiej?
Ceny transportu morskiego, będące niewątpliwie fundamentem w organizacji transportu morskiego są niezwykle zmienne i zależą od wielu czynników. Na ostateczny koszt przewozu wpływają przede wszystkim:
Waga i objętość przesyłki – transport ciężkich maszyn jest droższy niż przewóz lekkich tekstyliów, ponieważ wymaga więcej miejsca i spełnienia bardziej rygorystycznych norm bezpieczeństwa.
Odległość między portami – im większa odległość, tym wyższe koszty.
Rodzaj przewożonego towaru – różne towary wymagają różnych standardów transportu.
Popularność portu docelowego – największe porty morskie mogą oferować bardziej konkurencyjne stawki.
Bieżące warunki rynkowe – relacja popytu do podaży na danej trasie ma kluczowe znaczenie.
Dodatkowo, wymagania celne i regulacje prawne mogą znacząco podnieść koszty transportu kontenera. Każda przesyłka wymaga indywidualnego podejścia, co sprawia, że przewidywanie kosztów jest trudne. Czy rozwój technologii i automatyzacja procesów logistycznych w przyszłości uczynią ceny transportu morskiego bardziej przewidywalnymi? Miejmy nadzieje, że tak, ponieważ byłoby to wielkie ułatwienie w organizacji transportu morskiego zarówno dla klientów jak i firm spedycyjnych.
Dlaczego nie posiadamy cennika obejmującego stawki transportu drogą morską?
Wielu klientów pyta: dlaczego nie udostępniamy standardowego cennika, przedstawiającego koszt transportu kontenera? Odpowiedź jest prosta – koszty transportu kontenera są bardzo złożone i zmienne. Rynki morskie są dynamiczne, a ceny zmieniają się w zależności od:
Sezonu – w szczycie sezonu ceny mogą być wyższe.
Sytuacji politycznej – niekorzystne warunki mogą wpłynąć na koszty.
Specyfiki przewożonych ładunków – niektóre towary wymagają specjalnych procedur.
Każda przesyłka jest inna, dlatego uniwersalny cennik nie uwzględniłby wszystkich zmiennych, takich jak specjalne wymagania dotyczące przeładunku czy dodatkowe usługi logistyczne. Aby zapewnić naszym klientom najlepsze i najbardziej precyzyjne oferty, za każdym razem przygotowujemy indywidualną strategię transportu morskiego, uwzględniając aktualne warunki rynkowe. Może w przyszłości innowacje technologiczne pozwolą nam jeszcze lepiej prognozować koszty transportu morskiego?
Jesteś zainteresowany transportem morskim?
Jeśli zainteresowały cię nasze usługi, kliknij w poniższy przycisk, aby się z nami skontaktować lub otrzymać darmową wycenę
Ile czasu trwa transport morski?
CMiędzynarodowy Transport morski odgrywa kluczową rolę w globalnej logistyce, oferując różnorodne rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Najczęściej wybierane metody to:
Transport kontenerowy FCL (Full Container Load) – pełne wykorzystanie kontenera przez jednego klienta, idealne dla większych ładunków.
Transport drobnicowy LCL (Less than Container Load) – współdzielenie przestrzeni kontenera przez kilku klientów, odpowiednie dla mniejszych przesyłek.
Transport multimodalny – połączenie różnych środków transportu, zapewniające elastyczność i optymalizację kosztów.
Podstawą współczesnych dostaw drogą morską są kontenerowce, które umożliwiają transport morski interkontynentalny w standaryzowanych kontenerach. To rozwiązanie gwarantuje zarówno wysoką efektywność, jak i bezpieczeństwo przewożonych ładunków. W przypadku transportu LCL przestrzeń kontenera jest współdzielona przez kilku klientów, co czyni tę opcję idealnym wyborem dla mniejszych przesyłek. Z kolei transport FCL pozwala jednemu klientowi na pełne wykorzystanie kontenera, co jest bardziej opłacalne przy większych ładunkach.
Wybór odpowiedniej metody transportu morskiego zależy od wielu czynników, takich jak:
Wielkość przesyłki – czy wymaga całego kontenera, czy tylko jego części.
Dostępny budżet – różne metody wiążą się z różnymi kosztami.
Oczekiwany czas dostawy – niektóre opcje mogą być szybsze, ale droższe.
Czy jednak dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się potrzeby rynku nie sprawią, że te metody ulegną całkowitej transformacji w najbliższych latach? Przyszłość transportu morskiego może przynieść zupełnie nowe rozwiązania, które jeszcze bardziej zoptymalizują wydajność transportu morskiego.

Logistyka i organizacja transportu morskiego
Planowanie oraz organizowanie transportu jest bardzo złożonym procesem. Aby wszystko przebiegło skutecznie i bez zbędnych komplikacji należy odpowiednio skoordynować elementy które opisujemy poniżej (dokumentację transportową, odprawę celną, warunki incoterms, wybór odpowiedniego wypłynięcia i skordynowanie go z pozostałymi fazami transportu)
Dokumentacja w międzynarodowym transporcie morskim
W Polsce raczej nie stosuje się transportu morskiego krajowego. Dlatego skupimy się na dokumentacji w transporcie morskim w przewozach międzynarodowych. Absolutnymi podstawami w temacie dokumentacji są konosamenty oraz packing listy.
Konosament (Bill of lading) – jest to morski list przewozowy potwierdzający przyjęcie towaru na statek, który obowiązuje przewoźnika do wydania towaru posiadaczowi konosamentu w porcie przeznaczenia. Istnieją różne formy konosamentów np. SWB (Sea way bill), HBL (House Bill of lading), MBL (Master bill of lading). Natomiast różnice jakie między nimi występują opiszemy w artykule, który pojawi się wkrótce na naszej stronie w zakładce Blog.
Regulacje celne (odprawa celna) w przypadku transportu morskiego
Kwestie odprawy celnej są nieodłącznym elementem przewozów międzynarodowych wszelkiego rodzaju, w tym transportów drogą morską. Prawidłowo wykonana odprawa celna jest kluczem do odpowiedniego uregulowania należności celnych oraz podatków zarówno w imporcie oraz eksporcie. Do jej wykonania niezbędne są takie dokumenty jak:
– faktura handlowa lub proforma
– packing list
– tłumaczenie faktury na język polski
– skany dokumentów firmy wykonującej import lub eksport (NIP, KRS, REGON)
– upoważnienie do Agencji celnej

Jaka jest rola warunków Incoterms w przypadku transportu morskiego?
Incoterms to międzynarodowe warunki handlu. Określają one zasady transportu, obowiązki kupującego, obowiązki sprzedającego, oraz określa kto bierze na siebie ryzyko, poszczególne koszty oraz kwestie celno-skarbowe. W przewozach transportem morskim warunki te odgrywają kluczową rolę, ponieważ jest to bardzo sformalizowany i skomplikowany pod względem dokumentacji rodzaj transportu. Dzięki nim w prosty sposób można wyznaczyć jaka czynność leży w czyjej gestii.
Istnieje wiele rodzajów międzynarodowych warunków handlu incoterms. Natomiast poniżej wymienimy kilka, do których transport morski odnosi się najczęściej:
FOB
Transport morski w spedycjach morskich często jest organizowany na zasadach FOB. Incoterms umieszcza działania związane z transportem do załadunku na statek w gestii sprzedającego. Natomiast organizacja i opłacenie transportu morskiego odnosi się do obowiązków kupującego tak jak wszystkie inne działania po, które występują po załadowaniu towaru na statek.
EXW
Polega na odebraniu towaru przez kupującego. W imporcie transport morski na zasadach EXW polega na przełożeniu wszystkich obowiązków związanych z transportem w gestię kupującego. Do obowiązków sprzedającego należy jedynie odpowiednie zapakowanie towaru oraz udostępnienie go do podjęcia przewoźnikowi.
CIF
CIF (cost insurance and freight) polega na organizacji i opłaceniu transportu przez sprzedającego do właściwego portu, oraz zorganizowaniu i opłaceniu przez niego odprawy celnej i ubezpieczenia. Zaznaczmy, że zagwarantowanie bezpieczeństwa morskiego leży w gestii sprzedającego. Natomiast ryzyko za poniesione straty będzie ponosił kupujący. Ponadto w gestii kupującego, leżą działania związane z transportem od portu docelowego do miejsca rozładunku.
CFR
Transport morski w spedycjach morskich dosyć często odbywa się na zasadach CFR (Cost and freight). Jest on bardzo podobny do CIF. Sprzedawca pokrywa koszty oraz organizuje transport do portu przeznaczenia, a kupujący pokrywa koszty i organizuje transport od portu przeznaczenia do miejsca rozładunku. Natomiast w charakterystyce transportu morskiego na zasadach CFR należy podkreślić ubezpieczenie leżące nie w gestii sprzedającego lecz kupującego.
DAP
DAP (Delivery at place) polega na dostarczeniu ładunku do miejsca rozładunku przez sprzedającego. Tak naprawdę wszystkie koszty związane z transportem za wyjątkiem wyładunku oraz odprawy celnej importowej leżą w gestii sprzedającego.

Planowanie transportu w czasie
Transport morski w portach kontenerowych wymaga wcześniejszego zaplanowania. Spedytor powinien przedstawić terminy najbardziej korzystnych wypłynięć oraz przedstawić je swojemu klientowi. Ponadto, aby całość transportu przebiegła sprawnie i bez zbędnych komplikacji firma spedycyjna powinna skoordynować załadunek, dostawę do portu oraz odprawę celną. Każdy z powyżej wymienionych elementów jest niezwykle ważny, ponieważ jego nieodpowiednie zorganizowanie może spowodować opóźnienia, które uniemożliwią transport morski w porcie kontenerowym ze względu na przekroczenie dat tzw. cut offów.
IMiędzynarodowa Organizacja Morska (IMO): Standardy i regulacje w transporcie morskim produktów niebezpiecznych
Jednym z najważniejszych Zadań międzynarodowej agencji morskiej jest dbanie o bezpieczeństwo morskie. IMO może je zagwarantować poprzez IMDG (międzynarodowy kodeks ładunków niebezpiecznych) zawierający przepisy dotyczące transportu morskiego towarów uznawanych za niebezpieczne (ADR).
Towary klasyfikuje się jako niebezpieczne na podstawie najróżniejszych kryteriów takich jak palności, toksyczności oraz promieniotwórczości itd.. w skład produktów ADR wchodzą m.in.:
– materiały wybuchowe
– materiały promieniotwórcze
– gazy
– ciecze np. kwasy
– różnego rodzaju odpady, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi i lub środowiska

Zrównoważony rozwój w transporcie morskim, czyli bezpieczeństwo morskie
W bezpieczeństwie transportu morskiego, poza powyżej opisanymi towarami niebezpiecznymi kluczową rolę odgrywa szeroko rozumiane dbanie o środowisko. Z czasem najprawdopodobniej zacznie się stosować najróżniejsze środki do tego, aby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych oraz chronić środowisko przed zanieczyszczeniami.
Dążenie do ekologicznego transportu morskiego, czyli redukcja emisji i ochrona środowiska
Podstawą dbania o naszą planetę jest redukcja zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych emitowanych przez spalanie paliw. Armatorzy zwrócili uwagę na kwestię redukcji emisji spalin. Dlatego prezentują rozwiązania ekologicznego transportu morskiego. Jednym z nich jest stworzenie projektu statków morskich napędzanych skroplonym gazem ziemnym, którego wprowadzenie zredukuje emisję dwutlenku siarki oraz tlenku azotu aż o kilkadziesiąt procent. Ponadto jeden z armatorów pracuje nad projektem statków napędzanych zielonym metanolem, które mogą znacząco obniżyć produkcję CO2 w sektorze transportu morskiego.
Rola IMO w promowaniu ekologicznych rozwiązań w przewozach ładunków transportem morskim
Dbanie o bezpieczeństwo morskie oraz środowisko należy do podstawowych ról IMO. Dlatego jej celami są: zmniejszenie emisji CO2 o 40% do 2030 roku oraz zmniejszenie całkowitej emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2050 roku. Środkiem do opisanych powyżej celów ma być odejście od paliw kopalnych na rzecz m.in. LNG, LPG i biopaliw w środkach transportu transportu morskiego.

Trendy i przyszłość transportu morskiego w transporcie
W popularności transportu morskiego stale odnotowuje się wzrosty ze względu na jego liczne zalety takie jak możliwość transportu dużych ładunków oraz stosunkowo niskie ceny. Największe porty morskie obsługują rocznie coraz większe ilości ładunków. Port w Szanghaju, który jest jednym z niekwestionowanych liderów obsłużył w 2022 roku aż 47,303,000 TEU a port w Singapurze 37,289,600 TEU! Świadczy to o wybitnej efektywności transportu morskiego w przewozach dużych ilości towarów oraz zapowiada świetlaną przyszłość dla tej gałęzi logistyki
Automatyzacja transportu morskiego w portach morskich
Kluczowym elementem dla omawianej rozwoju omawianej przez nas dziedziny logistyki jest automatyzacja transportu morskiego w największych portach. Dzięki niej można zdecydowanie ułatwić takie zadania jak: operacje na pomoście wagowym, śledzenie kontenera, czy przemieszczanie ładunku. Doskonałym przykładem mocnego usprawnienia za pomocą komputeryzacji jest Port w Singapurze. Jednym w rozwiązań jakie wprowadził są bezzałogowe, sterowane zdalnie pojazdy, które znacząco pomagają w przemieszczaniu kontenerów po terenie portu.
Transport multimodalny: Integracja różnych środków transportu w strategii transportu morskiego
Nie zapominajmy o tym, że wykorzystanie transportu morskiego w przewozach ładunków zwykle idzie w parze z innymi środkami transportu takimi jak kolej, czy samochody ciężarowe. Integracja różnych środków transportu również zostawia pole do rozwoju i automatyzacji. Czas z pewnością przyniesie ciekawe rozwiązania pomagające w takich zadaniach jak śledzenie kontenera, czy przeładunki towarów, które znacząco ułatwią wykonanie całej logistyki.
Wpływ technologii na efektywność transportu morskiego
Rozwój technologii ma ogromny wpływ na wszystkie dziedziny, w tym omawianą przez nas logistykę morską. Poza powyżej wymienionymi bezzałogowymi pojazdami wykorzystywanymi w porcie w Singapurze, branża już korzysta z wielu technologicznych rozwiązań takich jak chociażby monitoring w czasie rzeczywistym za pomocą zaawansowanych systemów śledzenia. Ponadto przyszłość szykuje innowacyjne rozwiązania, które z pewnością podniosą wydajność transportu morskiego. Jednym z takich projektów są, wyposażone w liczne kamery, czujniki oraz systemy nawigacji, statki bezzałogowe, które nie dość, że obniżą koszty transportu, ponieważ nie trzeba opłacać licznej załogi, to dodatkowo podniosą poziom bezpieczeństwa morskiego, poprzez mniejszą emisję spalin.

Kluczowe porty w Infrastrukturze transportu morskiego kontenerów
Szlaki transportu morskiego prowadzą do wszystkich nawet najdalszych zakątków świata. Rozwój globalnej logistyki spowodował, że wytworzyły się niezliczone połączenia między kluczowymi terminalami kontenerowymi na całym świecie. Poniżej przedstawiamy kilka tych, które są warte zapamiętania, ponieważ ich nazwy często pojawiają się w międzynarodowym transporcie morskim.
Jakie są największe porty kontenerowe na świecie?
W infrastrukturze transportu morskiego zdecydowanie króluje Azja. Poniżej wymienimy 5 najbardziej kluczowych portów dla branży TSL:
Port Shanghai
Leżący nad rzeką Jangcy Port Shanghai jest od lat największym portem na całym świecie. Szlaki transportu morskiego z Portu w Szanghaju prowadzą do wszystkich kluczowych portów świata. Jego przeładunek w 2023 roku wyniósł aż 49,15 mln TEU.
Port Singapur
Od 2005 roku jest to drugi największy port na świecie zaraz po porcie w Szanghaju. Jego harmonogramy transportu morskiego obejmują serwis do aż 600 portów w 123 krajach na całym świecie. Zwykle dzieli się go na dwa główne terminale. Jeden zajmuje się ładunkami kontenerowymi. Natomiast drugi służy do obsługiwania towarów ładowanych luzem. W 2023 roku przeładowano w nim aż 39 mln TEU.
Port Shenzhen
Port w Shenzhen jest położony w Chińskiej prowincji Guangdong. Od lat jest on kluczowy w strategii transportu morskiego z Chin, ze względu na swoje położenie bliskie Hong Kongu oraz wielką ilość przeładunku, która w 2023 roku wyniosła niecałe 30 mln TEU.
Port Ningbo
Jednym z najczęściej wykorzystywanych portów w Chinach jest Ningbo. Leży nad Morzem Wschodniochińskim, a w jego skład wchodzi kilka portów, których linia brzegowa wynosi łącznie aż 333 km. Ilość jego przeładunku w 2023 roku wyniosła łącznie 35,3 mln. TEU.
Port Guangzhou
Leżący na południu Chin port Guangzhou jest kluczowym ośrodkiem transportowym w prowincji Guangdong. Od dawna stanowi on kluczowy element tzw. jedwabnego szlaku. Przeładunek w Guangzhou w 2023 roku wyniósł 20,8 mln. TEU.

Jakie są największe porty kontenerowe w Europie
Transport morski odgrywa również fundamentalną rolę w Europejskiej logistyce. Dlatego poniżej wymieniamy kluczowe porty w Europie:
Port Rotterdam
Rotterdam to absolutny fundament w europejskim transporcie morskim i jeden z największych portów na całym świecie. Do 1986 roku szczycił się tytułem najbardziej ruchliwego portu świata. W 2023 roku przeładowano w nim aż 438,8 ton najróżniejszych ładunków.
Port Hamburg
Leżący nad Łabą Port Hamburg jest największym portem na terenie Niemiec. Warto zaznaczyć, że jest to jeden z największych oraz najstarszych portów w Europie. Dzięki doskonałej infrastrukturze łączy on ze sobą zarówno transport morski jak i kolejowy. W 2023 roku przeładował on 114,3 mln ton towarów.
Port Algeciras
Jest on największym portem zarówno pasażerskim, kontenerowym jak i rybackim w Hiszpanii. Port Algeciras leży nad cieśniną Gibraltarską przez co odgrywa kluczową rolę w transporcie morskim interkontynentalnym. Ponadto przeładunek w omawianym powyżej porcie w 2023 roku wyniósł 97,2 tony.
Port Walencja
Jest to największy port morski w Hiszpanii. Port Walencja jest kluczowym elementem logistyki na morzu śródziemnomorski. Odpowiada on za ok 50% PKB Hiszpanii. Odgrywa kluczową rolę w sprawach dotyczących transportu morskiego w Hiszpanii, ponieważ obsługuje dośc pokaźną liczbę TEU. W 2023 roku wyniosła ona aż 4,8 mln TEU.
Port Felixstowe
Znajdujący się w hrabstwie Suffolk Port Felixstowe jest największym portem morskim w Wielkiej Brytanii. Obsługuje on prawie połowę Brytyjskiego Handlu kontenerowego. Ponadto Port FelixStowe znalazł się na 8 miejscu wśród portów kontenerowych w Europie, ponieważ jego przeładunek wyniósł aż 3,85 mln jednostek TEU.

Jakie są największe polskie porty morskie?
Port Gdańsk
DCT (Deepwater Container Terminal) to największy port w Polsce. Szlaki transportu morskiego z Gdańska zaprowadzą ładunki w najbardziej odległe zakątki świata takie jak np. wschodnie wybrzeża Azji. W przypadku transportu morskiego z Gdańska możemy liczyć na współpracę z różnymi kluczowymi armatorami takimi jak chociażby Maersk, CMA, czy MSC. Wynik operacyjny terminalu w 2023 wyniósł rekordowe ponad 2 mln TEU.
Port Gdynia
Drugim wśród najczęściej wykorzystywanym portem naszym kraju jest Port w Gdyni. W zaletach transportu morskiego z Gdyni z pewnością można wymienić połączenia z większością kluczowych portów na morzu bałtyckim i współpracę z różnymi armatorami takimi jak Hapag, Ever green, Yang Ming, czy OOCL, którzy oferują serwis w najróżniejszych kierunkach geograficznych. W 2020 roku przeładunek w Gdyńskim porcie wyniósł 905 tys. TEU.
Port Szczecin
W polskich portach transport morski znajduje również połączenia z zachodnią częścią kraju dzięki Szczecinowi. Jest to najmniejszy port oraz jedyny port rzeczny z całej trójki. Oferuje on transport kontenerów, ładunków ponadgabarytowych oraz sypkich.
Port Świnoujście
Jest on ściśle powiązany z portem w Szczecinie, ponieważ mają jeden tor wodny znajdujący się nad Zalewem Szczecińskim. W porcie znajdują się: terminal LNG, nabrzeże przeładunkowe, terminal pasażerski oraz przystań jachtowa. Przeładunek zespołu portowego Szczecin-Świnoujście w 2015 roku wyniósł 23174,4 ton.

Kluczowe porty w infrastrukturze transportu morskiego na pozostałych kontynentach
Poza omówioną Azją oraz Europą, należy uwzględnić pozostałe porty na świecie, które są równie istotne w świecie logistyki. Należą do nich:
Port Santos
Jest to Największy port w Brazylii i całej Ameryce Południowej. Port Santos odgrywa kluczową rolę w połączeniach transportu morskiego Ameryki Południowej z resztą świata przez obsługę ogromnej ilości ładunków. W 2023 roku przez przetransportowano przez niego aż 5 milionów TEU. Ponadto warto zaznaczyć, że znajdujący się w Sao Paulo Port Santos fundamentem Brazylijskiej gospodarki oraz zalicza się do 100 największych portów świata.
Port Hedland
Jest jednym z największych portów w całej Oceanii. Znajduje się na północnym wybrzeżu Australii zachodniej. Wyróżnia go nowoczesna infrastruktura i stosowanie nowych rozwiązań technologicznych. Ponadto warto zaznaczyć, że wykorzystuje się go do transportu morskiego dużych ilości rudy żelaza.
Port Los Angeles
Sąsiadujący z portem Long Beach Port Los Angeles jest największym portem w USA. posiada on aż 27 terminali oraz 270 nabrzeży. W 2020 roku przetransportował on ok 9,2 mln TEU. Jego głównymi są kraje Azjatyckie takie jak Chiny, Japonia i Korea Południowa.

Jakie są wady i zalety transportu morskiego?
Transport morski, będący jednym z najstarszych sposobów dostaw towarów, nadal odgrywa niezastąpioną rolę w globalnym handlu. W wydajności transportu morskiego kluczową rolę odgrywają niskie koszty, który pozwalają firmom znacząco obniżyć wydatki na logistykę. Dzięki temu możliwe jest przewożenie towarów na ogromne odległości przy minimalnych kosztach operacyjnych.
Wymieniając benefity transportu morskiego nie można też zapomnieć o imponującej ładowności. Statki są w stanie przewozić ogromne ilości towarów w jednym rejsie między największymi portami kontenerowymi na całym świecie, co czyni je niezastąpionymi w branżach takich jak przemysł surowcowy czy chemiczny. Co więcej, transport drogą morską umożliwia dostawy ładunków ponadgabarytowych, co jest kluczowe dla sektora budowlanego i przemysłu ciężkiego. To właśnie ta wszechstronność sprawia że, popularność transportu morskiego jest tak wysoka.
Bezpieczeństwo morskie to kolejny istotny aspekt. Statki są projektowane z myślą o minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia ładunku, a przypadki tonięcia należą do rzadkości. Warto również zwrócić uwagę na rozwój technologii, takich jak automatyzacja i cyfryzacja, które mogą sprawić, że transport morski produktów różnego rodzaju stanie się jeszcze bardziej efektywny i przyjazny dla środowiska.
Jakie są Zalety transportu morskiego z Chin
W tematyce importu do wielu krajów kluczową rolę odgrywają Chiny. Kraj ten jest niezwykle rozwinięty w możliwościach transportu morskiego. Jest tak, ponieważ Chiny posiadają ogromną sieć wielkich i nowoczesnych portów rozlokowanych po całym wschodnim wybrzeżu. Doskonałym przykładem kluczowych portów Chińskich są chociażby port Shanghai, czy port Shenzhen. Ponadto w zaletach transportu morskiego z Chin należy zaznaczyć atrakcyjne ceny. W kosztach transport morski okazuje się znacznie lepszy niż jego konkurenci tacy jak transport kolejowy, czy transport lotniczy.
Jakie są wady transportu morskiego?
Mimo licznych zalet oraz wielkiej popularności transportu morskiego, nie jest on pozbawiony wad. Jednym z największych wyzwań pozostaje długi czas przewozu. Dla firm, które muszą dostarczyć towary w krótkim czasie, może to być poważnym problemem. W porównaniu z transportem lotniczym czy drogowym, statki morskie potrzebują znacznie więcej czasu na pokonanie trasy. To ograniczenie, które trudno zignorować.
Innym istotnym problemem jest ryzyko uszkodzenia przesyłek podczas długiej podróży. Wibracje, wilgoć czy niewłaściwe zabezpieczenie w środkach transportu morskiego mogą prowadzić do strat finansowych. Dodatkowo, transport morski jest wrażliwy na zmienne warunki atmosferyczne. Sztormy, huragany czy inne ekstremalne zjawiska pogodowe mogą powodować opóźnienia i zakłócenia w harmonogramach transportu morskiego. To ryzyko, które trzeba brać pod uwagę.
Brak możliwości pełnego śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym to kolejny mankament. Dla firm, które wymagają precyzyjnego monitorowania, może to być poważnym utrudnieniem. Czy jednak innowacje, takie jak zaawansowane systemy GPS czy blockchain, będą w stanie wyeliminować te niedogodności w przyszłości? Czas pokaże.

Jakie są Alternatywy dla przewozu towarów drogą morską?
Choć możliwości transportu morskiego w Polsce są bardzo szerokie i odgrywa on kluczową rolę w logistyce, istnieją alternatywy, które mogą lepiej odpowiadać na specyficzne potrzeby firm:
Transport lotniczy: Oferuje znacznie szybszy czas dostawy, co jest szczególnie ważne w przypadku przesyłek wymagających pilnego dostarczenia. Jednak wysoki koszt tej metody sprawia, że jest ona mniej dostępna dla przewozu dużych partii towarów.
Transport drogowy: Idealny w przypadku przesyłek krajowych lub regionalnych. Jego elastyczność oraz możliwość dostarczenia towarów bezpośrednio do odbiorcy są w wielu sytuacjach absolutnie kluczowe.
Mimo tych alternatyw, możliwości transportu morski nadal stwarzają idealne warunki dla przewozu dużych ładunków, gdy czas dostawy nie jest kluczowym czynnikiem. To wybór, który łączy ekonomię z praktycznością.
Ostateczny wybór metody transportu zależy od wielu czynników: kosztów, czasu, rodzaju ładunku czy odległości. Jakie innowacje i zmiany w globalnej logistyce wpłyną na preferencje firm w organizacji transportu morskiego?
Nasze usługi transportu morskiego kontenerowego
Oferujemy kompleksowe usługi transportu morskiego kontenerowego, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów z różnych branż. Wiemy jak ważne w wydajności transportu morskiego, jest skoordynowanie go z innymi rodzajami transportu, magazynowaniem, obsługą formalności celnych oraz ubezpieczeniem. Dlatego otrzymasz od nas:
– organizację transportu morskiego,
– obsługę formalności celnych,
– magazynowanie towarów,
– transport intermodalny
– ubezpieczenie towaru
Jakie branże powinny skorzystać z naszych usług spedycji morskiej?
Nasze usługi spedycji morskiej są idealnym rozwiązaniem dla wielu branż ponieważ, transport morski w portach kontenerowych jest bardzo wszechstronny. Transport morski szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku firm operujących dużymi ładunkami, umożliwiając optymalizację kosztów i efektywne zarządzanie logistyką.
Przykładowo:
Branża motoryzacyjna często wymaga przewozu dużych ładunków w postaci części samochodowych, co czyni transport morski najbardziej ekonomicznym wyborem.
Sektor spożywczy korzysta z możliwości przewozu licznych partii produktów, co nie tylko obniża koszty, ale także pozwala zachować świeżość dzięki odpowiednim warunkom transportu.
Branża budowlana wykorzystuje transport morski dużych ilości materiałów budowlanych takich jak: deski, czy konstrukcje metalowe do optymalizacji kosztów całej logistyki.
A co z innymi sektorami? Czy również korzystają z potencjału transportu morskiego? Oczywiście, że tak możliwości transportu morskiego są bardzo szerokie, przez co inne sektory z od lat wykorzystują go w logistyce.

Jak wygląda obsługa transportu morskiego kontenerowego?
Obsługa transportu towarów to wieloetapowy proces, który obejmuje:
Fracht morski – organizacja przewozu towarów drogą morską.
Usługi celno-spedycyjne – odprawa celna i koordynacja formalności (zarówno w eksporcie jaki i imporcie transportem morskim)
Operacje portowe – załadunek i rozładunek towarów w portach.
Dostarczenie towarów – transport do miejsca docelowego pod konkretnym adresem
Każdy etap wymaga precyzyjnej koordynacji, co zapewnia płynność i efektywność całego procesu. Nasza oferta gwarantuje wsparcie na każdym etapie transportu:
od załadunku w porcie początkowym, przez przewóz morski, aż po dostarczenie ładunku do odbiorcy. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twoje towary są w dobrych rękach, a wszystkie ości są załatwiane sprawnie i bez zbędnych opóźnień.
Dlaczego nasza spedycja morska jest liderem transportu morskiego w Polsce
Wybierając naszą spedycję morską, wybierasz lidera w zakresie transportu morskiego, który oferuje najlepsze rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb twojej firmy. Otrzymasz od nas obsługę wszystkiego co związane z przewozem kontenera od podstawienia go pod drzwi załadowcy aż do dostarczenia go pod drzwi odbiorcy. Poza tym zajmiemy się kwestiami celnymi oraz bezpieczeństwem transportu morskiego, dzięki współpracy z ubezpieczycielami, którzy specjalizują się w ubezpieczaniu przeróżnego rodzaju towarów w transporcie. Poniżej rozwijamy hasła, które charakteryzują współpracę z ATShipping.
Globalny zasięg
Oferujemy transport morski w portach kontenerowych na całym świecie, dzięki czemu dowieziemy twój towar nawet w najbardziej odległe zakątki globu.
Współpraca z największymi liderami
Dzięki współpracy z licznymi wiodącymi firmami w branży TSL mamy dostęp do najlepszych rozwiązań w zakresie transportu morskiego. Są to zarówno firmy armatorskie, oferujące połączenia transportu morskiego między portami na całym świecie, jak i agencji rozmieszczeni na wszystkich kontynentach, którzy umożliwiają nam import w atrakcyjnych cenach oraz przewozy między portem, a klientami.
Kompletna obsługa
Oferujemy kompleksową obsługę transportu od załadunku aż po dostarczenie ładunku pod drzwi odbiorcy. Ponadto zajmiemy się kwestiami takimi jak odprawa celna oraz ubezpieczenie towaru, które są kluczowe w logistyce.
Wieloletnie doświadczenie
ATShipping to 16 lat doświadczenia w branży transportowo spedycyjnej! Dzięki wiedzy zdobytej przez naszych specjalistów w ciągu wieloletniej praktyki otrzymasz najwyższej jakości usługi spedycyjne.
To właśnie powyżej wymienione wartości w transporcie morskim odgrywają kluczowe role!
Jesteś zainteresowany transportem morskim?
Jeśli zainteresowały cię nasze usługi, kliknij w poniższy przycisk, aby się z nami skontaktować lub otrzymać darmową wycenę
Kluczowe terminy w przewozach ładunków transportem morskim
Demurrage
Jest to opłata nakładana za korzystanie ze sprzętu na terminalu kontenerowym. W imporcie demurrage rozpoczyna się w momencie wyładunku kontenera do portu i kończy się w momencie opuszczenia przez kontener portu. Natomiast w eksporcie jest dokładnie na odwrót. Demurrage rozpoczyna się w momencie wjazdu na terminal kontenerowy, a kończy się w momencie załadunku na statek
Detention
Wyraz ten oznacza opłatę nakładaną za korzystanie z kontenera poza terminalem kontenerowym. Zarówno w imporcie dotyczy czasu między podjęciem oraz złożeniem kontenera.
Fracht morski
To kluczowy termin w kosztach transportu morskiego. Jest to stawka za dostawę ładunku drogą morską. Ponadto warto zaznaczyć, że czasami termin transport morski z frachtem morskim jest używany zamiennie.
Transit time
jest to czas potrzebny do przesłania ładunku z portu załadunku do portu docelowego.
ETD
W sprawie transportu morskiego jest to bardzo ważny termin, ponieważ oznacza on przybliżoną datę wypłynięcie (Estimated date of departure), która niejednokrotnie jest kluczowa w strategii transportu morskiego.
ETA
Jest to również bardzo istotny termin w planowaniu dostaw, oznaczający przybliżoną datę przypłynięcia do portu docelowego (estimated date of arrival)
OOG
Jest to termin oznaczający ładunek nie mieszczący się w standardowych kontenerach używanych w przewozach towarów transportem morskim
CRD
Cargo receive date oznacza datę złożenia ładunku gotowego do transportu morskiego w porcie morskim

Ciekawostki na temat transportu ładunków drogą morską
Transport morski kwitnie nieustannie od wielu lat, to fundament globalnego handlu, odgrywający kluczową rolę w funkcjonowaniu światowej gospodarki. Jego szlaki, takie jak Kanał Sueski czy Kanał Panamski, nie tylko fascynują, ale przede wszystkim umożliwiają sprawny przepływ towarów na skalę międzynarodową.
Kanał Sueski – kluczowy szlak żeglugowy
Kanał Sueski łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, eliminując konieczność opływania całego kontynentu afrykańskiego. To rozwiązanie przynosi ogromne oszczędnościczasu i kosztów, co czyni go jednym z najważniejszych fundamentów w zakresie transportu morskiego.
Kanał Panamski – fundament w interkontynentalnym transporcie morskim
Kanał Panamski, łączący Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym, znacząco skraca trasę między Amerykami a Azją. Jego znaczenie dla globalnego handlu i logistyki jest ogromne. Otwarcie Kanału Panamskiego było wielkim krokiem w poprawie wydajności transportu morskiego w Ameryce Południowej oraz Północnej.
Kim są przewoźnicy transportu morskiego kontenerowego?
W transporcie morskim przewoźników nazywa się armatorami. Są to zwykle wielkie przedsiębiorstwa, które posiadają lub wynajmują kontenerowce do przewozów morskich. W transporcie morskim w polskich portach kontenerowych zdecydowanie dominują armatorzy tacy jak: Maersk, MSC, CMA, Evergreen, OOCL, Hapag, Yang Ming i ONE.
MSC Irina, czyli największy kontenerowiec świata
Zbudowany w 2023 roku MSC Irina jest największym kontenerowcem na całym świecie. Należy on do Mediterranean Shipping Company. Jego ładowność wynosi 24346 TEU. Ponadto posiada wymiary wynoszące 61,3 metra szerokości oraz zawrotne 399,9 metra długości! Przez swoje gabaryty MSC Irina może być wykorzystywany jedynie do transportu morskiego w największych portach.
Podsumowanie roli transportu morskiego w transporcie
W sektorze transportu morskiego znajduje się masa rozwiązań, które stanowią fundament globalnego Handlu. Masowce, gazowce, tankowce, czy kontenerowce, które oferują przewozy ładunków dla klientów z Najróżniejszych branż. Ponadto nie zapominajmy o tym, że w możliwościach transportu morskiego dzięki kontenerom specjalistycznym takim jak reefery, open topy i flat racki nie brakuje rozwiązań nawet dla najbardziej wymagających klientów.
Dzięki ogólnej charakterystyce tego rodzaju transportu oraz największym portom morskim takim Jak Port Antwerpia, Port Rotterdam, Port Hamburg, Port Gdynia, czy Port Gdańsk w europejskim transporcie morskim zawsze znajdują się korzystne sposoby przewozu. Za sprawą przewoźników transportu morskiego, nazywanymi armatorami Europa może zaoferować połączenia z najdalszymi zakątkami świata.
Ponadto nie zapominajmy, że do transportu morskiego w portach morskich ciągle stosuje nowe rozwiązania, przez co omawiana przez nas gałąź logistyki nieustannie się rozwija. Kto wie w jakim kierunku pójdą przewozy morskie? Może czas przyniesie nam nowe kontenery, nowe porty morskie, a może powstaną innowacje w rodzajach transportu morskiego. Jedno jest pewno. W charakterystyce transportu morskiego ciągle podkreśla się jego nieustanny rozwój, dzięki któremu będzie stawał się coraz korzystniejszy i sprawniejszy!