Reguły incoterms zostały opracowane przez międzynarodową izbę handlową w celu jasnego określenia warunków sprzedaży towarów. Informują one o podziale obowiązków oraz ryzyka w całości transportu od wyznaczonego miejsca odbioru do ostatecznego miejsca dostawy. Obecnie obowiązują warunki dostawy incoterms 2020. Jedną z nich jest FCA (free carrier). Warunki FCA zasługują na szczególną uwagę, ponieważ szacuje się, że są stosowane w ok. 40% transportu. W poniższym artykule przybliżymy wszystkie najważniejsze rzeczy jakie należy na temat incoterms free carrier, takie jak:
Co znaczy incoterms FCA?
Zasada incoterms FCA nakładający stosunkowo dużo obowiązków na kupującego. Sprzedający ponosi koszty i ryzyko jedynie do momentu przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi w uzgodnionym miejscu. Poza tym, formuła FCA nakłada wszelkie obowiązki na kupującego i ryzyko związane z towarem.
Jakie są obowiązki sprzedającego w FCA?
Zgodnie z tym co napisaliśmy powyżej sprzedający ponosi wszelkie koszty do momentu przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi. W związku z tym zasada FCA narzuca na sprzedającego obowiązek przeprowadzenia załadunku towaru, odprawy celnej eksportowej i udostępnienia wymaganych dokumentów.
Jakie są obowiązki kupującego w FCA?
Z kolei do obowiązków kupującego w zasadzie FCA należy organizacja wszelkich kwestii po przekazaniu przez sprzedającego towaru dla pierwszego przewoźnika. Obowiązkami tymi są organizacja całego transportu, odprawa celna importowa, ubezpieczenie towaru i opłacenie należności celnych.
Kto ponosi ryzyko w regule incoterms FCA?
Ryzyko w przypadku FCA rozkłada się tak samo jak obowiązki. Oznacza to, że sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z towarem do momentu przekazania towaru kupującemu w oznaczonym miejscu. Zaznaczmy, że często miejscem przekazania towaru jest magazyn lub zakład produkcyjny sprzedającego. Od tej chwili do momentu dostawy do miejsca docelowego kupujący ponosi wszelkie ryzyko związane z towarem.
Jaki rodzaj transportu może być zastosowany w FCA?
W przypadku FCA może być zastosowany każdy rodzaj transportu. Reguła FCA jest powszechnie stosowana zarówno w transporcie morskim, drogowym, kolejowym i lotniczym. Poza tym omawiana przez nas reguła może być wykorzystywana w transporcie przy użyciu wielu różnych środków.
FCA a pozostałe reguły incoterms 2020
W poniższym fragmencie porównamy transport FCA do kilku pozostałych formuł incoterms.
Jaka jest różnica między EXW a FCA?
między EXW a FCA to stosunkowo podobne warunki. Natomiast zasadnicza różnica zachodzi w kwestiach załadunku towaru oraz odprawy celnej eksportowej. Na warunkach EXW odprawa eksportowa towaru i jego załadunek leżą w rękach kupującego. Sprzedający ma jedynie udostępnić towar we wcześniej podanym miejscu. Natomiast zasada FCA nakłada obowiązek przeprowadzenia załadunku oraz odprawy eksportowej na sprzedającego.
Jeżeli jesteś interesują cie warunki dostawy incoterms EXW, zachęcamy do przeczytania artykułu pt.
Jaka jest różnica między FCA a FOB ?
Między FCA a FOB zasadnicza różnica zachodzi w kwestii przekazania ryzyka i miejsca, do którego sprzedający musi dostarczyć towar. FCA free carrier nakłada na sprzedającego ryzyko do momentu przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi oraz koszty do momentu wydania towaru pierwszemu przewoźnikowi. Natomiast FOB nakłada na sprzedającego ryzyko do momentu załadowania ładunku na statek oraz koszty do momentu załadowania towaru na statek.
Więcej szczegółów na temat FOB znajduje się w naszym artykule pt.
Jaka jest różnica między FCA a CIF?
Między FCA a CIF zachodzą wyraźne różnice. Formuła FCA zakłada, że na sprzedającym spoczywa obowiązek dostarczenia towarów i ryzyko i koszty do momentu wydania towaru pierwszemu przewoźnikowi. Natomiast w formule CIF sprzedający musi dostarczyć towar oraz ubezpieczyć go do portu przeznaczenia. Ponadto w regule CIF kupujący ponosi ryzyko związane z transportem od momentu załadunku na statek.
Jeżeli jesteś interesują cię warunki dostawy incoterms CIF, zachęcamy do przeczytania artykułu pt.
Jaka jest różnica między FCA a DAP?
Różnica między FCA a DAP jest bardzo duża. Reguła FCA nakłada na sprzedającego zdecydowanie mniej obowiązków niż reguła DAP. W przypadku DAP sprzedający jest w pełni odpowiedzialny za dostarczenie kupującemu ładunku do miejsca przeznaczenia. Natomiast w zasadzie incoterms FCA dostawa towarów i ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów leżą w rękach kupującego. Sprzedający jest ponosi obowiązki do momentu, w którym towary zostały dostarczone do transportu pierwszemu przewoźnikowi.
Podsumowanie reguły incoterms FCA
Podsumowując zasada incoterms FCA jest jedną z najpopularniejszych spośród wszystkich dostępnych reguł sprzedaży towarów. Sprzedający ponosi koszty oraz ryzyko jedynie do momentu przekazania towaru kupującemu we wcześniej podanym miejscu. Zaznaczmy, że miejscem przekazania towaru kupującemu, bardzo często jest magazyn lub zakład produkcyjny sprzedającego. Natomiast kupujący jest odpowiedzialny za pozostałą część tzn. wszelkie koszty transportu. Ponadto kupujący ponosi ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem ładunku aż do miejsca docelowego. Ponadto bardzo dużą zaletą zasady incoterms fca jest fakt wykorzystywania wszystkich środków transportu w przewozach towarów.